Belangrijke wijzigingen in het nieuwe portaal

 

3 april 2019 - Regelmatig berichten we alvast over de nieuwe digitale omgeving voor assurantieadviseurs die eraan komt. Dit portaal, onze Vereende, zorgt voor een betere dienstverlening van ons naar u, en van u naar uw klanten. Sommige wijzigingen spreken voor zich, andere hebben wat meer toelichting nodig. Hieronder bespreken we alvast een aantal belangrijke wijzigingen.

Provisieschuif

Wij introduceren de provisieschuif bij het invoeren van offertes. Wij hebben gemerkt dat er bij assurantieadviseurs behoefte is om afwijkende provisie in te regelen; op basis van afspraken met uw klant, soepele processen bij u op kantoor of uw maatschappelijke rol.

Standaard staat deze schuif op het met u afgesproken percentage. Maar op basis van u eigen inschatting kunt u uw provisie naar een lager percentage schuiven. De verlaging van de provisie komt volledig ten goede aan uw klant.

 

Productportfolio

Bijna het hele productportfolio is opgenomen in het nieuwe portaal. Mede hierdoor kunnen meer aanvragen automatisch behandeld worden en heeft u offertes en mutaties sneller in uw portaal.

 

Waarborgsom 

Verzekeringnemers betalen bij aanvang van een deel van onze verzekeringen een waarborgsom. Wanneer de premie niet op tijd betaald wordt en wij moeten de polis wegens wanbetaling royeren, gebruiken wij deze waarborgsom om de niet betaalde premie mee te verrekenen. Beëindigt de verzekeringnemer de polis om een reguliere reden bij de Vereende, dan krijgt hij of zij de waarborgsom natuurlijk van ons terug. Hier vergoeden wij geen rente over. Op dit moment is de waarborgsom een variabel bedrag afhankelijk van het type verzekering. Voor een overzichtelijker beeld passen wij bij livegang van het nieuwe portaal de waarborgsom aan naar een vast bedrag van € 268 voor alle producten. Dit geldt uitsluitend voor nieuwe offertes.

 

Verplichte data 

Voor een betere automatische verwerking stellen we voortaan een aantal zaken verplicht:

  • Bij het invoeren van een offerte voor een gekentekend motorrijtuig is het voortaan verplicht om het juiste kenteken en de juiste meldcode op te geven. Zonder deze combinatie is het straks niet meer mogelijk om een offerte aan te vragen. Aan de hand van het kenteken en de meldcode kiest het systeem automatisch zoveel mogelijk het juiste product.
  • Bij het aanvragen van een offerte voor een ongekentekend motorrijtuig is het verplicht om het juiste chassisnummer op te geven.
  • Bij het invoeren van nieuwe verzekeringnemers zijn voortaan de volgende zaken verplicht:
    • het IBAN-rekeningnummer
    • het e-mailadres
    • alle juiste voorletters bij de particuliere relatie
    • de juiste geboortedatum van de particuliere relatie
    • het KvK-nummer bij een zakelijke relatie (hiermee worden vervolgens de NAW-gegevens uit het KvK-register automatisch voor u gevuld)

 

Schadevrije jaren

Zuivere schadevrije jaren en schadevrije jaren worden apart bijhouden. Heeft de verzekerde wel schade gehad, maar geen claim ingediend, omdat hij de schade zelf afgehandeld heeft, dan heeft dit geen invloed op zijn (zuivere) schadevrije jaren. Concreet betekent dit dat wij malusverklaringen ook in gebruik zullen nemen en verder tellen vanaf de malus. De zuivere schadevrije jaren worden gebruikt richting Roydata. De schadevrije jaren zijn bepalend voor de Bonus Malus.

Zuivere schadevrije jaren hoeven niet meer opgegeven te worden in het offertestadium. Deze halen wij automatisch op uit Roydata bij het opvoeren van de polis.

 

Communicatie

Om de communicatie zo efficiënt mogelijk te maken, communiceren we na lancering van het nieuwe portaal alleen nog digitaal met u. We sturen u dan ook geen kopie polissen meer. U kunt deze documenten in het portaal bekijken.

Wanneer u ons per mail op de hoogte brengt of een vraag stelt, is het noodzakelijk dat u in de onderwerpregel het betreffende offerte-/polis-/schade- of rekening courantnummer vermeldt. Dit is om de poststukken geautomatiseerd te kunnen koppelen aan de desbetreffende dossiers, zodat de verwerking ervan sneller gaat.

 

Conclusie

Dit is een selectie van wijzigingen die gaat plaats vinden en invloed zal hebben op uw werkzaamheden. Met deze wijzigingen krijgt u meer vrijheid, omdat u zelf meer kunt doen. Processen worden eenvoudiger, sneller en efficiënter, zodat we samen uw klant beter kunnen bedienen.