Op zaterdag 10 maart 2018 melden de deelnemers aan het RijZeker-project van de Vereende zich vroeg in de ochtend bij het stadion van FC Dordrecht. De trainingsdag vindt plaats 2 maanden na het installeren van de app die het rijgedrag van de deelnemers analyseert. De komende 4 maanden beschikken zij nog over de app en kunnen zij ook hun vorderingen in de gaten houden.
Al direct bij binnenkomst blijkt dat het werken met een app die het rijgedrag in de gaten houdt, bij veel deelnemers tot gedragsverandering in het verkeer leidt. Deelnemers vertellen aanstekelijk enthousiast wat zij inmiddels anders doen. Bovendien wordt nu ook duidelijk wie de personen zijn met wie zij ‘virtueel’ al wekenlang in competitie zijn om de beste chauffeur van deze groep te worden. Op de app zie je immers alleen je eigen gegevens in detail, maar zie je wel hoe andere deelnemers het ten opzichte van jou doen. Voor de deelnemers die om technische redenen nog niet over een werkende app beschikken, wordt pijnlijk duidelijk wat zij missen.
De rijvaardigheidstraining
De trainingsdag begint met het uitwisselen van ervaringen. Deelnemers zijn opmerkelijk open tegen elkaar over hun schadeverleden en problemen waar ze op verzekeringsgebied mee te maken hebben gehad. De instructeurs van Trials, die de training verzorgen, kunnen direct daarna met een gemotiveerde groep deelnemers aan de slag. In kleine groepjes wordt er de rest van de dag gewerkt aan verschillende onderdelen van het programma. Er wordt geremd en uitgeweken op een droog wegdek en op een nat wegdek. Dit onderdeel gebeurt met de eigen auto, zodat deelnemers deze ook beter leren kennen. Daarnaast vindt er een praktijkrit in een personenauto plaats. Hier kan de instructeur veel tips aan de deelnemers geven. Het onderdeel waarbij er door de deelnemers in een vrachtauto gereden wordt, roept vooraf de meeste vraagtekens op. De instructeurs van Trials leggen uit dat als je zelf in een vrachtauto gereden hebt, je dan veel beter begrijpt wat een vrachtwagenchauffeur in de dagelijkse praktijk tegenkomt. Je begrijpt dan ook veel beter hoe je als bestuurder van een personenauto aan een grotere verkeersveiligheid kan bijdragen door rekening te houden met vrachtauto’s. Bij veel deelnemers neemt de bewondering voor de vrachtwagenchauffeur met de minuut toe.
Alcohol en drugs
Tussen de diverse onderdelen door wordt er nog stil gestaan bij het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer. Ook hier valt de openheid naar elkaar weer op. Lastige onderwerpen worden gekoppeld aan persoonlijke ervaringen en gedeeld met de andere deelnemers. Aan het eind van de dag blijken de deelnemers stuk voor stuk erg blij te zijn met de opgedane ervaringen en zijn vast van plan deze in de praktijk te gaan brengen. De komende maanden zal uit de app gegevens blijken of de goede voornemens ook in daden zijn omgezet.
De rol van de Vereende
Over de rol van de Vereende zijn de deelnemers lovend. Dat een maatschappij een dergelijk initiatief neemt, wordt bijzonder op prijs gesteld. Gedurende de dag worden veel vragen gesteld over wat voor organisatie de Vereende eigenlijk precies is. Natuurlijk worden er ook vragen gesteld over de beloofde extra B/M trede, als beloning voor deelname aan deze pilot. Hier zien de deelnemers vanzelfsprekend direct een premievoordeel. Maar zeker zo belangrijk: ze zien het als een kans om versneld weer naar reguliere verzekeraars over te kunnen stappen.
De komende maanden loopt dit project nog door en volgt de Vereende de ontwikkeling nauwgezet. Rond de zomer communiceren wij verder over de uitkomsten van deze pilot en over eventuele vervolgstappen.