Oplossing zomerpuzzel 2022:
- Scenario 8
- Scenario 6
- Scenario 4
- Scenario 1
- Scenario 7
- Scenario 5
- Scenario 2
- Scenario 3
1. Scenario 8:
Waarom? Hier is geen tarievenboekpremie voor. De acceptant zal dit risico vanuit zijn ervaring moeten beoordelen (ambachtelijk accepteren). Er zal heel weinig met de tank worden gereden, het vervoer vindt plaats per vrachtwagen (dieplader). De tank wordt van de vrachtwagen af gereden en op zijn plek gezet. Ondanks dat er verder niet mee wordt gereden, is bij het manoeuvreren schade aan het wegdek niet ondenkbaar door het zware gewicht van de tank en de bijzondere manier van sturen met rupsbanden. Hier wordt rekening mee gehouden in de beoordeling van het risico en de premie. Gezien het bijzondere risico wordt geen rekening gehouden met het verzekeringsverleden van de aardrijkskundeleraar. Rijden in personenauto’s is niet vergelijkbaar met rijden in een tank, daarom worden geen schadevrije jaren overgenomen (die overigens nog gewoon van toepassing zijn op de polis van de personenautoverzekering van de aardrijkskunde leraar) en wordt ook geen rekening gehouden met de 2 schuldschades die lang geleden werden geclaimd.
2. Scenario 6:
Waarom? Voor de berekening van deze verzekering wordt gekeken naar de premie die bij deze kampeerauto hoort, rekening houdend met de rijke aantoonbare rijervaring van beide bestuurders. Het gegeven dat er 6 maanden in het buitenland wordt gereden, kan schadeverhogend zijn, maar dat voorzichtigheid bij deze mensen op nummer 1 staat mag duidelijk zijn: als ze schade veroorzaken aan hun kampeerauto, veroorzaken ze immers schade aan ‘hun huis’ met de kans dat dat huis onbewoonbaar wordt.
3 Scenario 7:
Waarom? Ook dit is een risico waarop ambachtelijk accepteren van toepassing is. Er is al 7 jaar schadevrij met deze auto opgebouwd door leerlingen. Tijdens het rijden zijn er 2 personen die opletten, namelijk de leerling (die al ervaren is in het rijden met een normale auto) én de rijinstructeur.
4 Scenario 4:
Waarom? De premie voor deze bestelauto wordt gebaseerd op het ledig gewicht en het laadvermogen. Factoren waarmee een acceptant rekening houdt bij het beoordelen van het risico en het vaststellen van de premie kunnen zijn dat met de foodtruck door het hele land wordt gereden naar festivals toe, dat dit hoofdzakelijk in de zomermaanden gebeurt, dat de foodtruck overdag stil staat en dat de bestuurder vaak lange dagen maakt en mogelijk vermoeid achter het stuur stapt na afloop van een dag of een weekend op een festival te hebben gestaan.
5 Scenario 2:
Waarom? Dit is een ‘klassieker’; de jonge onervaren bestuurder in een snelle auto. Voor iedere verzekeraar, dus ook voor de Vereende, een verhoogd risico. De premie wordt gebaseerd op de jonge leeftijd van de bestuurster, op de onervarenheid in deelname aan het verkeer in een (snelle) auto (geen opgebouwde schadevrije jaren) en op het vermogen van de auto zelf.
6 Scenario 1:
Waarom? Lesauto’s zijn voor verzekeraars risico’s die zwaarder wegen dan reguliere personenauto’s. Dit heeft onder andere te maken met dat deze auto’s heel veel op de weg zijn, en dat er remingrepen kunnen plaatsvinden waarop het overige verkeer niet is berekend, met mogelijke aanrijdingen tot gevolg. In dit scenario hebben we het over een exotische sportwagen met heel veel vermogen in combinatie zeer onervaren bestuurders (de leerlingen van de autorijschool). Bovendien heeft de auto een hoog gewicht. De combinatie van deze factoren zorgt voor een hoge premie voor de WA-verzekering. Uiteraard zijn ook hier twee personen die opletten, maar één daarvan is nog niet ervaren, en we hebben te maken met, het is al gezegd, een sportwagen met veel vermogen waardoor gauw de macht over het stuur kan worden verloren.
7 Scenario 5:
Waarom? Dit is voor de Vereende een redelijk rechttoe-rechtaan risico. De premie voor een bestelauto die wordt gebruikt voor pakketbezorging/koeriersdiensten is fors omdat deze auto’s veel en lang op de weg rijden en de chauffeur altijd haast heeft. Hierdoor is de kans op schade groot en dat wordt doorberekend in de premie. Deze chauffeur heeft echter 3 schadevrije jaren waardoor hij al van een BM-korting kan genieten.
8 Scenario 3:
Waarom? Taxichauffeurs zitten met hun taxi de hele dag op de weg. Er worden jaarlijks heel veel kilometers met de taxi gereden. De kans op een aanrijding is daardoor groot. Helaas laten de schaderesultaten bij verzekeraars dat ook zien; Dit is de duurste WA-verzekering van alle genoemde scenario’s. Dat heeft uiteraard te maken met de taxiverzekeringen die onder druk staan en waarvan de schaderesultaten een forse premie noodzakelijk maken. Maar in dit scenario moet de Tesla, een auto van ruim € 120.000,00, ook nog Casco verzekerd worden. Daarom is de verzekeringspremie voor dit scenario de hoogste van alle scenario’s. Gelukkig heeft deze taxichauffeur inmiddels weer 4 schadevrije jaren opgebouwd, waardoor hij recht heeft op BM-korting, én hij heeft ervoor gekozen om met de gratis RijBeterBox te gaan rijden waardoor hij zelf invloed kan uitoefenen op de hoogte van zijn verzekeringspremie.