Waarom de WAM-limieten verhoging?
In dit artikel staan wij nog even stil bij de achtergronden van deze verhoging en de gevolgen hiervan voor de lopende polissen. Om met dat laatste te beginnen: De Vereende heeft haar polissen hier reeds op aangepast; de nieuwe verzekerde sommen kunt u zien op de polisbladen.
Wat de achtergrond van de verhoging betreft het volgende; deze verzekerde sommen zijn in Nederland vastgelegd in een zogenaamd ‘wettelijk besluit’ als aanvulling op de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM). Met zo’n besluit kunnen eenvoudig wijzigingen worden doorgevoerd, zonder dat het hele traject van een officiële wetswijziging hoeft te worden gevolgd. Het staat de landen in de Europese Unie echter niet vrij hier zelf hun bedragen te kiezen. In 2007 zijn met de 5e E.U. WAM-richtlijn de oude bedragen (die sinds de jaren ‘80 niet meer waren aangepast) fors verhoogd.
Daarbij is ook een systeem van indexering geïntroduceerd, waarbij eens per 5 jaar automatische indexering plaatsvindt aan de hand van het Europese indexcijfer van consumentenprijzen. Deze bedragen worden afgerond op een veelvoud van € 10.000,- Na de eerste indexering in 2012 hebben we nu van doen met de 2e automatische indexering. Het wettelijk besluit in Nederland is dus slechts een uitwerking van die index.
De regels uit Brussel gelden meestal als een minimum; lidstaten mogen hogere dekkingen geven, wat in Nederland bijvoorbeeld al het geval was voor schade aan personen door autobussen (…‘voertuigen ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen exclusief de bestuurder’). De bestaande € 10.000.000,- werd in 2012 niet geïndexeerd, maar deze keer wel tot € 10.836.000,-.
Meer weten?
Heeft u een vraag over een wijziging die is of wordt doorgevoerd in de verzekeringssector? Neem dan contact met ons op. Wij bekijken of onze specialisten antwoord op de vragen kunnen geven.