Advanced Driver Assistance Systems verplicht
Moderne auto’s hebben al diverse assistentie- en veiligheidssystemen: Advanced Driver Assistance Systems of ADAS. Deze helpen om het aantal aanrijdingen te verminderen en daarmee het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden terug te dringen. De Europese Unie wil het verkeer nog veiliger maken. Daarom treedt een EU-verordening (2019/2144) in werking op 6 juli 2022, waarin een aantal veiligheidssystemen verplicht wordt voor nieuwe modellen of typen auto’s. Vanaf 7 juli 2024 behoren deze systemen tot de verplichte uitrusting van alle personenauto's, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen die in Europa nieuw verkocht worden.
Dit wordt in Europa verplicht voor personenauto's, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen:
- Intelligent Speed Assist (automatische snelheidsbegrenzer)
- Voorbereiding voor installatie van alcoholslot
- Geavanceerde detectie van en waarschuwing bij slaperigheid en afleiding van de bestuurder (bijv. bij smartphonegebruik)
- Noodstopsignaal
- Achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren
- Event data recorder bij een ongeval (black box)
Daarnaast worden specifieke eisen gesteld aan personenauto's en bestelauto’s:
- Geavanceerd noodremsysteem
- Verbeterde veiligheidsgordels
- Rijbaanassistentie
- Bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse botsing
- Vergroting van de bots zone van het hoofd voor voetgangers en fietsers
- Veiligheidsglas
Specifieke eisen aan vrachtauto’s en bussen zijn:
- Bandenspanningscontrolesysteem
- Verbetering van het directe gezichtsvermogen van chauffeurs en wegnemen van de dode hoeken
- Systemen aan de voor- en zijkant van het voertuig om kwetsbare weggebruikers te detecteren en ervoor te waarschuwen, vooral bij het nemen van bochten
Onderstaande afbeelding geeft een mooi overzicht.
Wilt u meer weten over deze systemen, bekijk dan de (video)-uitleg van alle moderne rijhulpsystemen door Autoweek.
Ook de zwarte doos verplicht vanaf 2022
Net als een aantal veiligheidssystemen wordt ook een zwarte doos verplicht. Anders dan bij een vliegtuig krijgt een auto niet zo’n grote stalen box. De techniek wordt verwerkt in het systeem van de auto: een event data recorder (EDR) of een gegevensrecorder. Deze EDR houdt diverse technische waarden van de auto bij. Denk hierbij aan snelheid, motortoerental en remkracht. Maar ook bijvoorbeeld of het licht aan stond. Deze data worden alleen onthouden bij een ongeluk. De data van 30 seconden voor het ongeluk en 10 seconden erna worden dan opgeslagen. Anders dan bij de piloot in een vliegtuig worden gesprekken tussen de inzittenden en bestuurder in de auto niet vastgelegd.
Wie mag de data inzien?
Privacy moet beschermd worden. Daarom staat in de regelgeving dat alleen autoriteiten en fabrikanten toegang krijgen tot de zwarte doos:
- Politie en justitie mogen de rijgegevens inzien ingeval van een ongeluk. Zo wordt duidelijk hoe een ongeluk is ontstaan.
- Autofabrikanten hebben toegang tot de data om de veiligheid van hun auto’s te verbeteren. Ook mogen zij deze gegevens gebruiken voor analyses over verkeersgedrag.
- Verzekeraars krijgen de data dus niet, garandeert de EU.
Dat maakt de stelling ‘de black box in nieuwe auto’s helpt verzekeraars niet bij het analyseren van de schadeoorzaak’ tot een feit. Of deze garantie ook in de toekomst stand houdt, is op dit moment niet bekend. Laten we eerst afwachten hoe de introductie van de verordening uitpakt en wat de ervaringen zullen zijn.
Bronnen:
EUR-Lex - 32019R2144 - EN - EUR-Lex (europa.eu)
DocsRoom - European Commission (europa.eu)
‘Black Box’ en snelheidsbegrenzer: dit zijn alle verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto’s | Auto | bd.nl
Auteur
Mirjam Hermans, Senior specialist verzekeringstechniek