Incasseren huur
Even terug naar het begin: voor het incasseren van de huur, en het vragen van ontruiming/ontbinding bestonden voor verhuurders weinig echte beperkingen. De enige beperking bestond erin dat een verhuurder niet zelf zijn geld mag ophalen, maar dat er een rechter aan te pas moet komen die de vordering van een verhuurder beoordeelt, waarbij een vordering tot ontbinding niet toegewezen wordt op het moment dat de tekortkoming de sanctie ontbinding niet rechtvaardigt (bv. bij een kleine huurachterstand, of bijzondere omstandigheden).
Extra stappen
Dit is nog altijd het geval (een verhuurder mag nog altijd niet zelf zijn geld komen halen bij een huurder), zij het dat een verhuurder van woonruimte sinds 1 januari 2021 een extra stap moeten nemen, zowel in het geval van sociale huur als van vrije sector huur. Een verhuurder moet (op basis van het Besluit Gemeentelijke Schuldhulpverlening) bij een huurachterstand:
- “een inspanning leveren” om met huurder in contact te komen om huurder te wijzen op de mogelijkheden om betalingsachterstand te voorkomen en op te lossen;
- huurder wijzen op de mogelijkheden tot schuldhulpverlening;
- tenminste eenmaal hebben gewezen op de betalingsachterstand;
- aan huurder schriftelijke toestemming vragen om de gegevens van huurder te delen met de gemeente waarin het gehuurde ligt (voor de hierna bedoelde melding)
Ter zijde: het lijkt er hiermee op dat verhuurders een groot aantal stappen moeten nemen, maar deze stappen kunnen ook worden gecombineerd (een betalingsherinnering, informatie over een schuldhulpverleningstraject, en een verzoek om goedkeuring voor het delen van informatie met de gemeente kunnen in dezelfde brief worden opgenomen).